de branche
De printmedia branche ofwel de grafische industrie heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een hypermoderne proces gestuurde industrie. Ambacht nestelt zich steeds vaker in kunstmatig intelligente systemen. Automatisering vanaf content creatie, productie en distributie vinden plaats door middel van moderne workflow management systemen.
De grafische branche kenmerkt zich door een dynamisch samenspel tussen enerzijds krimp in de omvang van conventionele bedrijven zonder noemenswaardige specialiteit en groei van bedrijven die zich onderscheiden in markttoepassingen of juist generieke producten met een volledige geautomatiseerde on-line aanpak.
Daardoor verandert de vraag naar personeel, zowel qua niveau als inhoud. Dat gebeurt binnen alle functies bij zowel toeleveranciers, creatieven en producenten. De instroom van buitenaf - met geheel andere beroepskwalificaties - gebeurt steeds vaker. Daarnaast blijft de noodzaak om basiskennis actueel te houden om op grafisch technisch gebied aan veranderende marktvragen te kunnen blijven voldoen.
Print wordt vooral in verpakkingen, etiketten, maar ook in direct-mail steeds belangrijker en speelt dus een rol in de gehele mediamix en dus de beleving van uiteindelijke afnemer van producten.