effectief solliciteren
Een reeks van aanbevelingen om goed voorbereid en gericht te solliciteren. Samengesteld in samenwerking met CVster.
Als het gaat om jouw nieuwe baan in de printmedia, is elke manier om je positief te onderscheiden van andere sollicitanten, natuurlijk de moeite waard. Ondanks dat een sollicitatiebrief niet meer altijd wordt gevraagd en zeker ook niet altijd wordt gelezen, kun je je als sollicitant wel positief onderscheiden met een pakkende brief.
Een sollicitatiebrief biedt de mogelijkheid om meer toe te lichten en jezelf te pitchen aan een potentiële werkgever. De brief is altijd toekomstgericht en focust zich op de vaardigheden die jij bezit om uit te blinken in een toekomstig bedrijf of in een specifieke rol. Dit is een kans om te laten zien dat je je huiswerk hebt gedaan over het bedrijf, de functie en misschien zelfs de recruiter.
De belangrijkste uitgangspunten voor het schrijven van een sollicitatiebrief zijn:
- Wees duidelijk en vermijd het gebruik van jargon en wartaal.
- Wees direct en houd de brief kort en krachtig, zodat de ontvanger niet overweldigd raakt.
- Benadruk en bewijs jouw vaardigheden, ervaringen, talenten en oplossingen.
Deze 7 elementen mogen absoluut niet ontbreken:
- Een persoonlijke begroeting (Beste ‘naam van de ontvanger’)
- Een krachtige opening (Ik ben een grote fan van Bedrijf X, maar ik heb gemerkt dat X momenteel geen X in dienst heeft.)
- Een oplossing voor een knelpunt (die vacature staat niet voor niets open)
- De juiste tone of voice (je of u)
- Gebruik cijfers (een grote stijging versus een stijging van 50%)
- Beknopte voorbeelden (vaardigheid, situatie en het resultaat)
- Blijf relevant voor de functiebeschrijving (vermijd onnodige details of feiten)
Het is belangrijk om enkele zaken te vermijden. Controleer je sollicitatiebrief op typefouten en verwijder elk spoor van ‘kopiëren en plakken’. Deze punten komen slordig over en kunnen doorslaggevend zijn voor een afwijzing. Vermijd te veel persoonlijke informatie, zoals hobby's en interesses. Ook is het belangrijk om niet te veel ‘ik-praat’ te gebruiken in de brief. Een goede sollicitatiebrief is niet te lang. Zorg daarom dat je brief tussen de 300 en 350 woorden is.
De opmaak van de brief is minstens zo belangrijk als de inhoud. Eenvoud is hierbij het uitgangspunt, zoals zo vaak in de printmedia. Gebruik een goed leesbaar lettertype (Arial, Calibri, Georgia of Times New Roman) met een grootte van 10 - 12. Beperk jezelf tot een pagina met consistente marges aan alle zijden van een pagina. Laat ruimte tussen de koptekst, begroeting, alinea’s, afsluiting en handtekening. Lijn de inhoud altijd netjes links uit. Maar goed, over opmaak hoeven wij je niks te vertellen?
Samenvattend is het belangrijk dat je het bedrijf en de ontvanger van je brief onderzoekt. Op basis daarvan kun dat je een persoonlijke sollicitatiebrief schrijven waarin je jezelf verkoopt als de beste persoon voor de klus. Kortom; sollicitatiebrieven zijn onmisbaar om je baankansen te vergroten. Wil je meer weten over het schrijven van een sollicitatiebrief? Lees dan deze handige handleiding van CVster.
Onze sollicitatie tips op een rij
- je brief maken
- je cv maken
- je gesprek voorbereiden
- praten over je contract en je salaris
- de invloed van social media